Skip to main content

– Det er en fryd å være på havet når det er så stille.

Når Finn Tore Frantzen og mannskapet på hybrid-sjarken «Sundsbøen» fra Båtsfjord drar lina på fiskefeltet, er det kun lyden av måkene som høres. Etter to måneder på havet med ny-båten har Frantzen klokketro på at elektrisitet er fremtiden for fiskerinæringen.

– Det fungerer bare så bra. Jeg hadde forventet at det skulle være større innkjøringsproblemer enn det vi har hatt. Det er kun småjusteringer som må gjøres etter to måneder på havet, sier Finn Tore Frantzen på telefon fra Fredvang i Lofoten.

Fryd å være på havet

Den rødmalte «Sundsbøen» med hjemmehavn i Båtsfjord har et fremdriftssystem som består av en dieselmotor på 285 hestekrefter, kombinert med en elektromotor, generator og en batteripakke på 50 kwh. Det gir Frantzen mulighet til å gå på motordrift frem til fiskeplassene og gå over til helt stille batteridrift mens fisket pågår.

– Det var i starten veldig rart at det er stille ombord når vi fisker. Det er så rolig og fredelig at du synes spylepumpen er høylytt, og du reagerer på at det renner vann ned på dekket. Det er en fryd å være på havet når det er så stille, sier Frantzen.

Skummelt

Den moderne teknologien som «Sundsbøen» er bygget på styrer selv balansen mellom fossil motordrift og bruken av elektromotorene og batteri. Det kan være litt skummelt før en får vent seg til det.

– Ja, det hender rett som det er at jeg skvetter når vi slakker opp på vei inn til kai og dieselmotoren stopper og elektromotoren tar over. Normalt er det krise om motoren stopper i en slik situasjon.

Enklere løsning

For Frantzen var det en kombinasjon av miljøhensyn, fremtidsrettet teknologi og god driftsøkonomi som ble avgjørende da investeringen om å kjøpe en hybrid-båt ble tatt.

 – En har selvfølgelig lyst til å redusere miljøutslippene så mye som mulig, og det bidrar denne båten til. Men da jeg skulle overtale meg selv om at båten var bra, var det viktigste argumentet at jeg fikk en langt enklere løsning med hybrid-teknologi. På en tradisjonell båt måtte vi hatt stort hydraulisk-anlegg, hjelpemotor og flere pumper. Det koster en del å installere, drive og vedlikeholde et stort, tradisjonelt anlegg, sier Frantzen og legger til.

– Med denne båten får vi alt i en mye enklere pakke. Jeg har så mye strøm fra generatoren og batteripakken at det dekker strømbehovet. I tillegg er sidepropellene elektrisk drevet med el-motorer rett på propellene. Her er det ikke hydraulikk i det hele tatt.

Økt sikkerhet

Det støysvake arbeidsmiljøet gir ikke kun positive utslag på arbeidsmiljøet og driftsøkonomien. Finn Tore Frantzen er ikke i tvil om at et stille dekk også øker sikkerhetsnivået ombord på «Sundsbøen».

– Jeg vil påstå at båten blir sikrere når støyen på dekk forsvinner. Kommunikasjonen bli bedre når du slipper å stå og rope, stemningen blir roligere og det går mer pyntelig for seg. En blir også mer opplagt når en slipper den konstante støyen ombord, sier Frantzen.

Gleder seg til vinteren

Om et par dager vender de nesen hjemover og tar turen tilbake til Båtsfjord hvor de skal fiske frem til ferien. Men Frantzen og mannskapet ser allerede frem til den nye sesongen starter til høsten.

– Ja, jeg gleder meg allerede til å dra ut med «Sundsbøen». Det blir veldig, veldig bra, avslutter Finn Tore Frantzen.

Stille og miljøvennlig: Hybridsjarken Sundsbøen drives av en dieselmotor på 285 hestekrefter kombinert med en elektromotor, generator og en batteripakke på 50 kwh. Her ligger den moderne sjarken til kai på Fredvang i Lofoten.