Få båter har fjernvarsling
«Brann ved kai kan få fatale konsekvenser. Det berører ikke bare din egen båt, det rammer også de båtene den ligger sammen med. Derfor bør flere installere fjernvarsling om bord, slik at en får «tidligvarsling» på hva som er i ferd med å skje», sier fisker og elektriker Sten-Are Harjo i Nordkyn Marineservice i Kjøllefjord
Båtbrannen i Kjøllefjord viser hvor fort en brann i havn sprer seg. Nå tar fisker og elektriker Sten-Arne Harjo til orde for at flere bør installere fjernvarsling.
– Av de båtene jeg har vært ombord i er det kun et fåtall som har hatt fjernvarsling. Det gjelder både store og små båter. Dessverre har de fleste systemene jeg har sett montert ikke vært utstyrt med fjernvarsling av brann. Her bør man få inn brannvarsling også, sier Harjo.
Liten investering
Forutsetningene for å montere fjernvarsling varierer fra båt til båt. Om brannsentralen er utstyrt med potensialfrie utganger, og en har 3G eller 4G på båten, er det en liten investering å få dette utstyret på plass. Men det er i de fleste tilfellene også mulig å bygge om eksisterende utstyr hvis en ikke vil investere i ny brannsentral. Uansett hva en velger vil det være en rimelig forsikring, om en unngår å bli satt ut av fiske fordi båten har havarert.
– En ny brannsentral koster 5-6.000 kroner. De kan varsle både om brann og vann. I verste fall kan installasjonen av en ny sentral med fjernvarsling koste 15.-20.000 kroner. Det er en liten investering om det er med på å forhindre totalhavari som setter deg ut av fiske i månedsvis, sier Harjo.
Støtte til sikkerhetstiltak
Om du er medlem i Tromstrygd kan du få støtte til investering i sikkerhetstiltak ombord.
– Installasjon av fjernvarsler er noe Tromstrygd er med på å dekke for medlemmer som ønsker å installere dette utstyret. Vi dekker inntil 50 prosent og maks 6.000 kroner av en slik installasjon, sier markedssjef Frank Manin i Tromstrygd.
Her finner du listen over sikkerhetstiltak du kan søke om støtte til fra Tromstrygd
Store konsekvenser
Brannvarsleren har detektorer for varme og røyk. Den vil slå ut så snart det blir varmt nok, eller den oppdager at det er røyk ombord. Men det forutsetter at du holder detektorene ved like og at du er ombord i båten når brannen oppstår. Det er sjelden tilfelle når båten ligger ved kai. Da kan konsekvensene bli store.
– Brann ved kai berører ikke bare din egen båt. Det rammer som regel andre båter som den ligger sammen med. Brannen her i Kjøllefjord kunne blitt en katastrofe. Her var vindretningen gunstig. I tillegg var det flaks at Kirill sin båt var en aluminiumsbåt. Da fikk brannen ikke spredt seg så fort. Men aller viktigst var nok den innsatsen Kirill selv gjorde, sier Harjo.
Ønsker sterkere fokus
Nå håper han flere blir oppmerksom på verdien av å investere litt ekstra i sikkerhetstiltak ombord.
– Båter under 8 meter er ikke med i samme kontrollordningen som båter over 8 meter, men reglene er stort sett de samme. Så i disse båtene er det mye opp til eieren selv hvor han eller hun vil legge nivået. Det er i hovedsak egeninteressen som avgjør hvor flink de er med sikkerhetsutstyret ombord. Kanskje kan de brannene vi har sett i det siste bidra til at flere får fokus på dette?, avslutter Harjo.