Ny havarisjef i Tromstrygd
1. februar tok den erfarne juristen og forsikringsmannen Anders Løkse Berthinussen over stillingen som havarisjef i Tromstrygd. Nå ser han frem til å bli bedre kjent med fiskerinæringen i nord.
Berthinussen har 20 års erfaring fra forsikringsbransjen gjennom lederstillinger i IF og det nederlandske skadeoppgjørsselskapet Van Ameyde. I 2017 gikk han inn i et advokatfellesskap i Tromsø, hvor han de siste tre årene har hatt egen advokatpraksis. Men da stillingen som havarisjef i Tromstrygd ble utlyst ble «hjemlengselen» til forsikringsbransjen for sterk.
– Jeg har trivdes veldig godt i forsikringsbransjen, og det å begynne i Tromstrygd var litt som å komme hjem. Det var nok det som fristet mest da jeg så at denne stillingen var ledig. Samtidig har jeg aldri arbeidet tett på fiskerinæringen. Det er en spennende bransje som jeg har lyst til å bli bedre kjent med, sier Berthinussen.
Erstatter Georg Lorentzen
Berthinussen erstatter Georg Lorentzen som hadde stillingen som havarisjef i 10 år før han på nyåret søkte nye utfordringer utenfor selskapet.
– Jeg har vært heldig som fikk en periode med overlapp før Georg sluttet. Han har gjort en kjempejobb med å oppdatere meg på de viktigste oppgavene. Det er mye å ta tak i når en går inn i denne jobben, men foreløpig går det veldig bra. Medlemmene har tatt hensyn til at Tromstrygd har en havarisjef som er ny i stillingen. De har vært forsiktige. Vi har vært heldig med skadeutviklingen så langt i 2021, sier Berthinussen med et smil.
Fokus på sikkerhet
Som ny havarisjef er hovedoppgaven å bistå medlemmer når en skade eller et havari oppstår. I tillegg ønsker Berthinussen å bidra til økt fokus på skadeforebygging i fiskerinæringen, sammen med kollegaene i Tromstrygd.
– Fiskerinæringen er en tøff næring der arbeidstakerne ofte er utsatt for risiko. Mye av dette skyldes forhold fiskerne ikke har kontroll på. Da må vi bidra til å redusere risikoen og gjøre arbeidshverdagen så sikker som mulig, sier Berthinussen og legger til.
– Selv om jeg har et godt inntrykk av næringen så langt, så vet jeg det er mye å hente på å ha et konstant sikkerhetsfokus på arbeidsoppgavene. Det vi utenfra kan bidra med er å styrke den enkeltes holdninger til egen sikkerhetssituasjon. At hver enkelt tar på alvor at det er en risiko der ute, og at det som kan skje med andre også kan skje med meg. Her kan vi i Tromstrygd bidra gjennom forebyggende sikkerhetsarbeid på Tromstrygdskolen og tilskudd til sikkerhetsutstyr.
Arbeider for medlemmene
Som leder for skadeoppgjør for bil og fritidsbåter i IF hadde Berthinussen flere hundre tusen kunder spredt over hele Norge. I Tromstrygd er det enklere å bli kjent med medlemmene.
– Den største forskjellen på Tromstrygd og de store forsikringsselskapene er at vi som arbeider i Tromstrygd kjenner medlemmene våre. Vi vet hvilken risiko de er utsatt for, det er et viktig element i den jobben vi skal gjøre. I tillegg er det ikke tvil om at Tromstrygd står for en litt annen kultur enn de store selskapene. Vi arbeider til det beste for medlemmene og ønsker at det skal være kort vei inn til oss når skaden skjer. Det gir oss helt andre muligheter og spilleregler for den jobben vi gjør, sier Berthinussen.
Men krav til lønnsomhet er også en viktig driver for Tromstrygd, det er avgjørende for at de kan utbetale premierabatt til medlemmene
– Så er det selvfølgelig slik at vilkår og forsikringsavtalen setter noen grenser som vi også må følge. Tromstrygd skal tilby gode og konkurransedyktige forsikringer i overskuelig fremtid, og da må vi selvfølgelig drive denne virksomheten lønnsomt. Dette kommer jo også medlemmene til gode, sier Berthinussen.
God service
Den tette relasjonen gjør det enklere å være en god samarbeidspartner når medlemmer utsettes for en skade.
– Når vi blir kjent med medlemmene våre er det enklere å gi de den hjelpen de har behov for. Det er vanskelig å yte god service hvis kundene hele tiden treffer ulike personer hver gang de ringer inn. Slik er det ikke for våre medlemmer.
Det ordner seg
Nå gleder han seg til å bidra med den erfaringen han har i en organisasjon preget av dyktige medarbeidere som brenner for å gjøre hverdagen til medlemmene tryggere.
– Det er mange fellesnevnere mellom denne jobben og mine tidligere oppgaver i forsikringsbransjen. Det å kunne håndtere uforutsette ting som dukker opp, behandle folk på en ordentlig måte og kunne hjelpe mennesker som er i en ekstrem situasjon, det er både givende og krevende. Jeg har heldigvis erfaring fra slike situasjoner. Det vil alltid skje at man innimellom kan være i tvil om hva man skal gjøre her og nå, men det løser seg som regel. Vi finner ut av det, sier Berthinussen.