Skip to main content

Øyvind lærer ungdom om fiskeryrket på TikTok

Øyvind Hesjevik (31) lærer ungdom om fiskeryrket på TikTok. Det har resultert i 65.000 følgere over hele verden. 

– Jeg får meldinger på daglig basis fra folk som setter pris på det jeg driver med. Enkelte forteller at det minner de om en avdød bestefar, som alltid snakket om fiskeri. Andre forteller at de lærer noe nytt gjennom videoene, sier Hesjevik.

Flyttet til Lakselv
Den unge fiskeren fra Sandane i Sogn og Fjordane er maskinist av utdannelse og flyttet i 2017 til Lakselv for å overta drifta av selskapet til onkelen. Etter et par år sammen, tok Øyvind over roret på Porsangerfjord reker og fiskerikatamaranen «Havkatt» i 2019. Det har han ikke angret på.

– Jeg foretrekker å være en stor del av et lite maskineri, fremfor å være en liten del av et stort maskineri. Når du arbeider i et altfor stort selskap, forsvinner du i mengden. Påvirkningskrafta blir borte. Her har jeg handa på rattet. Hvis jeg ikke står opp om morgenen skjer det ingen ting. Det gir motivasjon å vite at du får igjen for å arbeide hardt. I vanlig jobb får du marsipankake når du pensjonerer deg. Du blir fort en sliter som ikke blir satt nok pris på, sier Hesjevik.

Utfordret av bestevennen
Som fisker på egen båt ble han utfordret av bestevennen som er YouTuber og spillutvikler. Han mente at flere er interessert i den jobben Øyvind gjør ombord i den røde katamaranen. Det skulle raskt vise seg å stemme.

– Jeg la ut noen videosnutter i starten og fikk sånn passelig respons. Men jeg fikk noen spørsmål. Det var starten på at jeg begynte å legge stemme over og forklare hva jeg holder på med i videoene. Da vokste interessen, sier Hesjevik.

Se en av videoene fra TikTok her:

Voldsom interesse
De første videoene ble lagt ut på TikTok i november 2021. Etter en forsiktig start frem til juletider gikk Hesjevik på ferie og hadde pause til mars 2022. Da han begynte på igjen, steg interessen voldsomt.  

– Ja, da skjøt det i taket! Den kraftige veksten har kommet de siste fire månedene, sier Hesjevik, og legger til:

– Jeg lå på 6.000 følgere da jeg startet opp igjen i mars, så vokste det til 25.000 utover våren. I starten var det i hovedsak norske følgere, men så la jeg ut et par-tre videoer som fikk over en million avspillinger. En fikk hele 10 millioner avspillinger. Disse videoene gikk viralt i Indonesia, så plutselig kom det 15.000 indonesiske følgere på kanalen.

Lærer norske ungdommer å fiske
Den voldsomme interessen for videoene, som viser dagliglivet ombord i en fiskebåt, kombinert med gode forklaringer på hva som foregår, har resultert i hele 65.000 følgere på kanalen til Øyvind Hesjevik. Selv er han mest opptatt av de norske ungdommene som følger med på det han driver med.

– Jeg kan gjerne ha en million kinesiske følgere, men det er de norske følgerne som betyr noe. Jeg prøver å lære norsk ungdom å fiske. I Norge har jeg i underkant av 30.000 følgere. Det er jeg fornøyd med. Totalt er det rundt 50.000 av følgerne som er oppriktig interessert i det jeg deler. Videoene jeg deler oppnår ofte flere hundre tusen avspillinger, sier Hesjevik.

Øyvind Hesjevik er på TikTok med brukernavnet bubbapump. Du kan følge han her:

https://www.tiktok.com/@bubbapump

Populær i Oldervik
Når du er stjerne på TikTok følger det med en viss popularitet og kjendisstatus. Det har Hesjevik forsøkt å unngå, men helt fritt for fans er det ikke.

– Det er folk som sitter på kontor i Oslo som følger med og synes det er spennende å se hva som skjer på sjøen. Det er litt artig. Da jeg dro til Oldervik for å fiske kom det en gjeng lokale ungdommer på sparkesykkel straks de så båten. De ville ha omvisning ombord. Da oppdaget jeg at jeg er stor i det yngste publikummet, smiler Hesjevik.

Gjenkjent på pub
Og selv om han i det fleste videoene ikke viser ansiktet, er det mange som drar kjensel på sognedialekten fra havet.

– Det er ikke så mange som kjenner meg igjen på ansiktet, men når jeg bestiller øl på puben snur folk seg på nabobordet når jeg begynner å prate. Det har jeg opplevd flere ganger, sier Hesjevik.

Positivt for rekrutteringen
Hovedmålet med videoene er å gi ungdom bedre kunnskap om fiskeryrket og kanskje bidra til at flere unge velger å satse på fiskeriene i fremtiden.

– Videoene har nok en viss effekt på rekrutteringen til næringen, men den viktigste driveren for rekruttering er nok lønningene. De går oppover i fiskerinæringen, noe jeg tror er viktig for å rekruttere flere unge. Jeg prøver å snakke næringa opp. Fiskerinæringen har blitt mer seriøs enn den var på 90-tallet. Hvis du går ombord i en tråler nå, så ser det ut som du er på en Yacht eller en oljeplattform. Folk går med hjelm og de har skikkelig sikkerhetsutstyr. Det er nulltoleranse for rus og fyll. Det er blitt bedre, sier Hesjevik, og legger til.

– Lønnslippen begynner dessuten å ligne på den du mottar som hjernekirurg på Ullevål sykehus. Du tjener en million på tråler. Det har skjedd noe i fiskerinæringen.

Øyvind Hesjevik foran den røde fiskerikatamaranen «Havkatt»

Balansert tilnærming
I vinter har Hesjevik fisket godt på torsk og blåkveite. Med 40 tonn så langt, tegner 2022 til å bli et rekordår. Nå er det kongekrabbe og reker som «står på menyen», et fiske som vil bli grundig dokumentert gjennom go-pro kameraet Hesjevik har festet til hodet.

– Hvor stort kan dette bli?

– Det er vanskelig å si. Jeg må se gjennom sommeren. Jeg tar det litt dag for dag. Jeg ønsker å bruke plattformen til å snakke om produktet og den næringa jeg er en del av. Jeg ønsker å ha en balansert tilnærming og ikke kun snakke for min egen lommebok, sier Hesjevik.

God pris og kompetanse
Som reder i eget selskap har Øyvind valgt Tromstrygd som sitt forsikringsselskap. Det handlet om to ting. God pris, samt at selskapet har høy kompetanse på sjarkflåten.

– Tromstrygd er spesialisert på sjarkflåten. Her møter du ansatte som har forståelse for den situasjonen du har kommet opp i, ikke en tallknuser som sitter i Oslo. Dessuten var de litt billigere enn IF, som jeg var forsikret i. IF økte prisen med flere tusen, uten å gi beskjed. I Tromstrygd er det både god pris og kompetanse, sier Hesjevik.

Motivasjon til å arbeide og stå på
Nå gleder han seg til å ta fatt på krabbe- og rekefisket i sommer. Kombinasjonen fiske og TikTok gir topp motivasjon.

– Ja, helt klart. Å kunne dele hverdagen min med flere gir meg motivasjon til å arbeide og stå på. Jeg får mange gode tilbakemeldinger og det motiverer. Jeg er takknemlig for alle som bryr seg om det jeg driver med, avslutter Hesjevik.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *