Skip to main content

Orientering om ny leverandør på pakkeforsikringen

Favn Forsikring er stolt av å kunne orientere våre medlemmer om at vi fra 1. januar 2025 har inngått avtale med ny leverandør på pakkeforsikringen.

Den nye leverandøren vil være livsforsikringsselskapet Youplus – et internasjonalt selskap som har et erfarent team med lang historikk fra bank, forsikring og pensjonsmarkedet. De har siden oppstarten i Norge i 2019 fått 7500 bedriftskunder, og representeres av Norwegian Underwriting Agency (NUA).

Innholdet i pakkeforsikringen er tariffestet, og er fastsatt i Fiskerioverenskomsten samt tariffavtale mellom Fiskebåt og LO/sjømannsforbundet. Uansett leverandør av pakkeforsikringen så er innholdet likt, og omfatter yrkesskadeforsikring, gruppelivsdekning, ulykkesforsikring, samt en sjødel.

Hvorfor bytter Favn Forsikring leverandør?

Pakkeforsikring/yrkesskadeforsikring er obligatorisk når man har ansatte, og man har som regel ikke forsikringsplikt overfor seg selv.

Vi har over tid fått tilbakemelding om at mange som er alene om bord har valgt bort pakkeforsikringen på grunn av høy pris, noe som påvirker tryggheten både til en selv og de som sitter igjen hjemme hvis uhellet skulle være ute.

Prisen har også vært en utfordring for våre medlemmer som har ansatte/mannskap om bord. Våre medlemmer har trolig markedets beste fartøyforsikring, og vi har et ønske om at medlemmene også skal være godt forsikret mot personskadehendelser.

Vi mener avtalen med Youplus/NUA vil gi våre medlemmer et konkurransedyktig produkt både gjennom pris og enkel administrasjon. Det vil komme noen mindre endringer i rutinene, men våre medlemmer vil alt i alt komme mye bedre ut.

Personforsikringer er i utgangspunktet forsikringer som er tilrettelagt for å være årsforsikringer, blant annet ved at man har gruppelivsdekning (død) og ulykkesforsikring som gjelder uansett hvor og når uhellet inntreffer. Tariffavtalene, som omhandler reders forsikringsplikt, legger også opp til dette.

Derfor vil årspremien hos ny leverandør være blant markedets rimeligste, noe som innebærer en premiering av rederi som har helårsforsikring.

Vi har forståelse for at ikke alle rederi er like, og det vil derfor fortsatt være mulig å tegne forsikring for kortere tid. Den nye pakkeforsikringen vil tilby korttidspremie på henholdsvis 2 eller 3 måneder som korteste varighet.

Ny leverandør vil medføre noen endringer i våre rutiner, og det er samtidig viktig å understreke det ansvaret arbeidsgiver/rederi har overfor sine ansatte etter tariffavtalene og lov om yrkesskadeforsikring.

Nye rutiner:

  • Faktura og forsikringsbevis sendes fra NUA og ikke fra Favn Forsikring. Favn Forsikring vil imidlertid også fremgå på faktura. Det vil være 4 terminer (helårsforsikring), og faktura sendes som tidligere (e-faktura/post)
  • I henhold til tariffavtalen har reder plikt til å ha helårsforsikring på alle fast ansatte, og rederiet løper en stor økonomisk risiko ved å ikke overholde tariffavtale og lov om yrkesskadeforsikring.
  • Det meldes kun inn antall personer på pakken og ikke navn. Reder må imidlertid kunne legge frem mannskapsliste/navneliste på forespørsel, og denne må være oppdatert.
  • Ettersom det ikke meldes inn navn, vil rederiet motta forsikringsbevis og skjema for fortsettelsesforsikring. Rederiet må utlevere/sende forsikringsbevis til den ansatte, samt skjema om fortsettelsesforsikring når en ansatt slutter.
  • Innmelding og utmelding skjer fortsatt til Favn Forsikring.
  • Skader meldes elektronisk, dere vil finne link til skademeldinger på Min Side. Dere kan også kontakte Favn Forsikring dersom dere har behov for en manuell utgave av skademeldingen.
  • Favn Forsikring besvarer spørsmål om pakkeforsikringen og ved skade.
  • Det vil være en legitimasjonskontroll (BankId) ved etablering av avtalen.
  • Til slutt oppfordrer vi alle medlemmer til å ta kontakt så raskt som mulig for å tegne pakkeforsikring for 2025.