Skip to main content

Betal din faktura elektronisk

Favn Forsikring tilbyr flere løsninger for elektronisk betaling. Dette kan du selv sette opp i nettbanken. Se hvordan du gjør dette lengre ned på denne siden.

Du finner din faktura fra Favn Forsikring i forsikringsportalen Min Side. Logg inn på Min Side og naviger deg frem til din faktura. Følg deretter instruksjonene for å laste denne ned på datamaskinen eller skrive den ut.

Slik etablerer du elektronisk faktura, avtalegiro og EHF-faktura

Elektronisk faktura- for privatpersoner og enkeltmannsforetak

Elektronisk faktura (e-faktura) er en faktura som kommer direkte inn i nettbanken din, hvor all betalingsinformasjon som KID og kontonummer er ferdig utfylt. Du må selv godkjenne fakturaen, og du kan endre forfallsdato på fakturaen.

I nettbanken din, under området for betalinger, vil du finne et område som heter «opprett e-faktura» (navnet vil variere etter hvilken bank du bruker). På dette området skal det være mulighet for å søke etter tilbyder. Om du skriver inn Favn Forsikring (Tromstrygd) i søkefeltet, vil du få opp mulighet til å opprette e-faktura avtale.

E-fakturareferanse vil komme opp automatisk for mange. Om det ikke kommer opp, skriver du inn 000000 etterfulgt av kundenummeret (5 siffer) som står på fakturaen, eksempel 00000014222. Om du ikke finner det, er det bare å ta kontakt med oss i Favn Forsikring, så finner vi dette for deg.

Om du har betalt fakturaer fra oss tidligere, vil det kunne ligge forslag til avtale med Favn Forsikring allerede. Da er det bare å velge det aktuelle forslaget, så opprette avtalen. Da vil neste faktura komme rett inn i nettbanken din til godkjenning. Samtidig som du oppretter e-faktura avtale kan du også krysse av for at du ønsker avtalegiro på fakturaen.

EHF-faktura for bedrifter

EHF-faktura er elektronisk faktura for bedrifter, hvor fakturaen sendes direkte fra Favn Forsikring til bedriftens regnskapsprogram. For mottak av EHF-faktura må bedriften være registrert i ELMA-registret. Hvordan dette gjøres, finner du ut her: Mottakere i ELMA. Fakturaen behandles i regnskapssystemet, og må legges til betaling i nettbanken som andre fakturaer.

Avtalegiro

Avtalegiro er en automatisk betaling av faktura på forfall. Avtalegiro kan man ha uavhengig om man har e-faktura, EHF eller ordinær papirfaktura. Ved utstedelse av faktura fra Favn Forsikring, vil det sendes et krav direkte til din nettbank for belastning på konto på forfallsdato, forutsatt dekning på konto. Du trenger ikke godkjenne betalingen, men det er mulig å stoppe betalingen om det skulle være behov for det.

For privatpersoner og enkeltpersonforetak: Avtalegiro opprettes i nettbanken din. Du finner det under området for betalinger, og det heter ofte «opprett avtalegiro» (navnet varierer avhengig av hvilken bank du bruker). Der kan du søke opp tilbyder. Skriv da Favn Forsikring (Tromstrygd) i søkefeltet, og opprett avtale. Legg inn KID fra siste faktura om dette ikke kommer opp automatisk. Det kan også ligge ferdig utfylt forslag til avtalegiro med Favn Forsikring (Tromstrygd) i nettbanken din.

For bedrifter: Ta kontakt med banken din, og informer om at du ønsker å opprette avtalegiro med Favn Forsikring, så hjelper de deg med dette.